Thursday, May 30, 2013

Saraci, dar cu pretentii...

Astazi mi s-a mai confirmat un mit...Oamenii, cu cat sunt mai amarasteni, cu atat sunt mai cu pretentii. De aici si sintagmele referitoare la tichia de margaritar de pe capul unora sau, cea pe care o urasc eu cel mai tare, conform careia unii sunt prea saraci ca sa-si cumpere lucruri ieftine.
Sa ma explic. Romania este tara in care mai mult de jumatate din oameni traiesc la limita saraciei si un procent destul de insemnat se zbate intr-o saracie extrema. Stiti ce inseamna asta? Nici eu. Nu exact, dar imi imaginez ca e crunt. Romania e tara gropilor, a gunoaielor, a copiilor care nu merg la scoala pentru ca nu au cu ce, dar si a copiilor care merg la scoala si invata din mai multe feluri de manuale si culegeri, "alternative" toate. Eu m-am intrebat intotdeauna de ce le cheama "alternative". Adica exista un set de manuale de baza, unele obligatorii sau universal valabile si mai exista alte cateva, care astfel devin alternative la primele?
In orice caz, toate acestea implica o cantitate imensa de hartie consumata, care costa probabil foarte mult. Cine plateste? Statul, care e rupt in fund si implicit romanii, care sunt in fundu' gol. Toate manualele astea sunt tiparite pe hartie lucioasa, de cea mai buna calitate, adica si cea mai scumpa. Absolut toate revistele mondene, ziarele, cartile sunt tiparite pe hartie de buna calitate. Magazinele de profil vand rechizite dintre cele mai scumpe. Eu personal cumpar copilului meu scolar caiete care costa in jur de 5 lei bucata, ceea ce mi se pare enorm. Daca vrei sa inchei un contract de furnizare cu o firma care vinde rechizite si produse de papetarie vei gasi in oferta acestora cele mai grozave chestii, cele mai de lux, cele mai scumpe.
Dar daca ai vrea sa cumperi hartie reciclata???? Cat costa? Unde se gaseste? Cum arata? Cine o farbrica si cine o vinde? Ei bine, eu am cautat astazi raspuns la toate intrebarile acestea, fiindca aveam nevoie de cateva coli de hartie reciclata, pentru un proiect. 
Mentionez ca ma aflu intr-un oras mare, in vestul tarii si ca exista, la o aruncatura de bat de locul in care lucrez, mai multe firme care vand hartie, printre altele. Si cu toate astea, am avut surpriza sa descopar ca cei mai multi dintre ei nici macar nu auzisera ca exista hartie reciclata, daramite sa vanda asa ceva. Pe scurt, am gasit un singur magazin, destul de obscur, care avea produsul. O alta firma, cunoscuta si bine reprezentata la nivel national avea hartie reciclata, dar numai in depozitul din Bucuresti si nu mi-ar fi adus decat daca as fi facut o comanda de 300 de lei.
Asa ca, nu pot decat sa ma intreb cat putem sa fim de snobi? Sau de prosti, desi cele doua "calitati"se suprapun intr-o oarecare masura. 


P.S. Pana la urma am apelat la o cunostinta, care avea hartie reciclata acasa. M-am simtit ca pe vremea lu' Ceasca cand mama trebuia sa faca rost de unt, ca sa-l duc eu apoi tovarasei invatatoare. Alta epoca, alt context, alta miza, dar acelasi gust amar.

No comments:

Post a Comment