Friday, July 18, 2014

Romanii si serviciile 2!


In razboiul dintre om si masina, romanii au pierdut toate bataliile. Masina scrie si socoteste mai bine, canta mai bine, spala si coase mai bine, e mai rapida, eficienta si nu greseste niciodata. Masina nu e proasta, nu e nesimtita, nu e prost-crescuta, nu te contrazice, nu striga la tine, nu te jigneste, etc In schimb, romanul face toate lucururile acestea, mai degraba decat altele. Toate evidentele arata ca romanii nu prea pot scrie si socoti, nu se spala prea des si in schimb, sunt destul de recalcitranti, chiar rauvoitori. 
Din seria "romanii la serviciu", va prezint cazul Gardianca de la Evidenta Populatiei. Femeie, trecuta bine de prima tinerete, mica si indesata, cu studii primare, facute pe bune, dar probabil absolventa de liceu in acte, doamna cu pricina are urmatoarea fisa a postului:
1. de venit la serviciu la ora 7 si de plecat la 6 (abilitati necesare: sa cunoasca ceasul)
2. de stat la usa (abilitati necesare: sa recunoasca usa, sa aiba echilibru)
3. de apasat butonul verde al aparatului care emite biletele de ordine pentru cetateni (abilitati necesare: de cunoscut culoarea verde si forma cercului)
4. de raspuns politicos cetatenilor care au nelamuriri - fiindca sunt si din acestia, destui (abilitati necesare: inteligenta emotionala, vocabular corespunzator, maniere corecte)
In plus, madam trebuie sa poarte uniforma gri, binecunoscuta si sa aiba (banuiesc) o conduita profesionala corespunzatoare.
In realitate, doamna performeaza destul de ok la punctele 1, 2 si 3 dar face o treaba de rahat la punctul 4. Ca urmare, trag concluzia ca singurul punct in care omul avea sansa sa fie mai bun decat masina, nu functioneaza. De ce? Pai, cititi si lacrimati!

Ajung ieri, pe la pranz, la serviciul de evidenta a persoanelor. Afara, o caldura ingrozitoare. Inauntru, o naduseala irespirabila. Nu vreau sa ma repet, dar romanii nu prea se spala. 30 de cetateni stateau la coada, transpirand lipiti unii de altii, intr-o camera de 10 mp. Eu imi iau nr. de ordine. Imi vine 419. La ghiseu se afla nr. 403, asa ca socot ca am timp sa ies afara, sa dau o raita prin magazine. Zis si facut. Revin in vreo juma de ora, ca sa constat ca randul era deja la nr. 425. Asadar, imi pierdusem randul. Doamna gardian imi spune pe un ton obraznic ca asa se intampla "daca nu stam inauntru..."! Ii spun ca inauntru nu sunt conditii de stat. Imi raspunde rastit ca nu e ea de vina. Ii spun ca n-am zis ca ar fi ea de vina si o intreb politicos pana la ce ora e deschis. Multumesc si plec.
Ma intorc putin inainte de inchidere, gasesc cale libera spre aparat, apas singura butonul, imi iau nr. de ordine si ma asez cuminte la rand. Mai sunt 2 persoane in fata mea. In timp ce astept, apare doamna gardian si interpeleaza obraznic o femeie supraponderala, care venea a treia oara sa incerce sa-si ridice buletinul:
- Poftiti! Ce doriti???
Doamna supraponderala are un moment de ezitare. Jur ca mi-am imaginat-o spunand ca doreste un masaj facial sau doua placinte cu cartofi, ca-mi era foame.
Ce doamne iarta-ma ai putea dori? Esti la evidenta populatiei, serviciul buletine, nu?????!!!!!!!
In sfarsit, se aude un clinchet prietenos. Un ecran inteligent ma anunta ca pot intra. E randul meu. O fac, fara nici un fel de asistenta din partea femeii-gardian. Primesc buletinul si plec. 
Acum a fost asa-si-asa, dar acu' zece ani cand mi-am schimbat ultima data buletinul, a fost groaznic. Constat ca, per ansamblu, treaba a evoluat spre bine. In 2024, cand imi expira buletinul asta, doamna gardian va fi in mod sigur pensionara. 


No comments:

Post a Comment