Tuesday, June 4, 2013

Cum m-am hotarat sa economisesc bani. Din nou....

Daca e sa ies in fata si sa recunosc deschis care cred eu ca e cel mai mare defect al meu, atunci acesta este faptul ca sunt risipitoare. Ca nu stiu sa ma gospodaresc in asa fel incat sa imi ajunga banii de la un salariu, la altul. Ca nu pot sa economisesc. Ca n-am niciodata niciun plan de cheltuieli. Nu mi s-a intamplat vreodata sa merg la cumparaturi cu lista sau sau sa-mi notez ceea ce am cumparat. Intotdeauna apelez la solutii de rezerva, facand diverse giumbuslucuri financiare ca sa acopar cate o gaura, avand insa grija sa fac alta. Practic, de cand ma stiu am avut datorii, ca s-au numit credit, rate, imprumuturi de la terti, etc
Din cand in cand dau pe-afara si am procese de constiinta, accese de furie pe mine insami, pareri de rau si sentimente de culpa; imi spun ca sunt o fraiera, ca numai din cauza mea ajung in situatii de-astea care imi scot peri albi, ca daca as fi mai calculata mi-ar fi mai usor si mai bine, etc 
Apoi, o iau de la capat si fac exact la fel ca si pana atunci, respectiv nu ma pot opri din cheltuit atat banii pe care-i am, cat si pe cai pe care nu-i am ::))))
Astazi am gasit intamplator urmatoarea strategie de economisire in 10 pasi, scrisa - cel mai probabil - de vreun student la stiinte economice, entuziasmat de conceptele propovaduite de unii si altii prin manuale:
1. Cheltuieste mai putin decat castigi – este cred cea mai importanta afirmatie pe care o putem face in legatura cu economisirea. Usor de zis, greu de facut. Ce sa zic??? Parca eu nu ma gandisem la asta pana acu'. In cazul meu e mission impossible si inceputul tuturor problemelor, cauza tuturor relelor; una peste alta, NU SE POATE!
2Incepe sa strangi un fond de rezerva. Acest fond de rezerva este extrem de important, pentru ca odata ce il ai nu va mai trebui sa apelezi la familie, prieteni sau banca pentru a te descurca pana la urmatoarea leafa. Pai ce fond de rezerva sa strang eu, daca inca n-am rezolvat pasul 1? 
3. Invata sa alcatuiesti un buget de cheltuieli. Poti cauta diverse resurse online pentru a nota fiecare cheltuiala, sau poti sa folosesti un caiet sau o agenda pentru aceasta activitate, insa este extrem de important sa ai un buget pe care sa il respecti. Adica sa stau sa scriu despre fiecare covrig pe care-l cumpar? Eu, care visez sa scriu romane? OK, sa facem o incercare:
Luni, 03.06.2013: sirop de tuse copil 86 lei, ponei galben (ca altfel nu vrea la gradinita) 6 lei, 2 iaurturi 4 lei, apa 4 lei, mancare pranz 11 lei, rata in banca xxxx lei (daca vad suma scrisa, mi se face rau). Si ziua inca nu s-a terminat. Mai urmeaza sa iau lapte si apa, in drum spre casa. Daca intru insa in magazin dupa astea, ma vor paste nenumarate pericole, colorate si atractive, asezate pe rafturi sau in vitrine frigorifice. Daca intru in vreun supermarket, atunci trebuie sa ma feresc si de pericolelel de pe umerase, ca si din alea sunt cu nemiluita!!!
4. Planifica dinainte orice cheltuiala importanta. Ma uit uneori pe chitante mai vechi pe care nu stiu cum de le-am pastrat si imi dau seama cu cata usurinta cheltuiam inainte sume de bani care, chair daca pe loc nu pareau extrem de mari, se adunau. Totul se aduna. Trebuie sa fim constienti de asta. Mie nu mi-a placut niciodata matematica, iar chitante vechi eu nu pastrez, ca se aduna energie negativa. 
5. Nu face nimic pentru a impresiona pe cei din jur. Aici includem sau ne referim in special la cheltuieli. Nu este nevoie sa iti cumperi o haina sau o masina scumpa, pe care nu ti-o permiti si care nu te reprezinta pentru ca si ceilalti au acele lucruri. Nu ceilalti vor plati pentru ele. Si ce fac daca ma reprezinta??? 
6. Plateste-ti toate datoriile (rata la casa face obiectul unui articol separat, nu e tocmai usor sa achiti un apartament) cat mai repede posibil Bine ca esti tu destept!
7. Stabileste un buget de cumparaturi (saptamanal, lunar, cum iti este mai usor) si respecta-l. In Romania, in special in familiile cu venituri modeste, cei mai multi bani se duc pe cumparaturi: mancare, igiena, produse de curatenie, eventual produse cosmetice. Eu nu sunt in stare sa ma tin de un tratament cu antibiotic!!! Cum am sa ma tin de buget? Bugetul e un plan, o estimare..., nu?
8. Tot in legatura cu bugetul de cumparaturi, invata mici trucuri pentru a cheltui mai putin la supermarket. Sa fac cumparaturi legata la ochi si fara card?
9. Nu mai cumpara in rate. Niciodata. Chiar si cardurile cu 0% dobanda ascund o multime de comisioane pe care tot tu va trebui sa le achiti. Ratele sunt o problema numai secundar. Eu platesc cash de cele mai multe ori si nu pare sa-mi fie de folos.
10. Pregateste-ti masa de acasa si nu mai iesi in oras cu colegii decat in cazuri exceptionale. Este o deprindere care, pe langa economia de bani, te ajuta sa mananci mai sanatos, pentru ca stii mai bine ce ai preparat, cum si cu ce ingrediente. Asta e cruzime. 

M-a cam deprimat strategia asta in 10 pasi, inca de la pasul intai. Imi trebuie una personalizata. Cred ca am sa inventez o strategie care sa strige tare la mine sa-mi scot naibii mana din portofel, ori de cate ori vreau sa cumpar ceva care nu-mi trebuie cu adevarat.

2 comments:

  1. Da... e greu sa fii cumpatat, e si mai greu sa faci economii...
    Nici eu nu ma pot lauda ca reusesc sa ma abtin. De pilda acum sunt nevoita sa cumpar un aparat electrocasnic pentru ca, cel pe care-l am si pe care l-am cumparat fara sa fi avut atunci nevoie de el, desi ulterior i-am gasit, ca o consolare, utilitatea, s-a stricat. Si uite asa arunc banii pe fereastra... odata pentru a-mi satisface un moft, a doua oara pentru ca am nevoie de un astfel de aparat.

    ReplyDelete
  2. Hmm, m-ai facut curioasa. Deci, vorbim despre un aparat pe care l-ai cumparat, desi nu-ti trebuia dar acum ca nu-l mai ai, constati ca ti-e necesar? Ce-ar putea fi?

    ReplyDelete