Friday, November 15, 2013

Cum te verifici daca esti prost???

In ultimul timp am tot avut de-a face cu prosti. Trebuie sa fi fost mai multi ca de obicei, fiindca m-a preocupat peste masura chestiunea, pana acolo incat sa scriu despre asta. 
Si perspectiva pe care o atac este cea de masurare a prostiei. Daca este vorba despre altii, atunci putem imediat sa stabilim daca sunt prosti sau nu, chiar si cat de prosti, la o adica. Dar daca e vorba despre noi insine, atunci cum stim? Cum te verifici daca esti prost???
Eu zic ca exista cel putin doua posibilitati. In primul rand e varianta optimista, constructiva, etapa in care faci teste de inteligenta. M-am gandit la asta fiindca zilele astea ne-am decis - mai multe fete - sa participam la o testare Mensa. Asta da confirmare suprema, nu? Daca faci ok la testarea Mensa, esti in mod oficial inteligent, recunoscut de comunitatea internationala care conteaza, esti unul dintre cei 2%. Dar si daca nu faci mare lucru...., nu stiu cum speli rusinea. Asta e si motivul pentru care am unele ezitari in ce priveste demersul asta. Macar acuma, ma imbat cu apa rece. Ma amagesc ca sunt desteapta, fara sa am un certificat emis de Mensa in acest sens. 
Apoi, exista abordarea pesimista, distructiva, momente in care ai senzatia ca esti mai prost decat esti in realitate, in care ai nevoie de confirmari din cele mai penibile. E acea perioada din viata noastra in care ne situam intr-o neagra incertitudine in ce ne priveste. Sunt zile, saptamani, uneori ani in care stam ascunsi, de frica sa nu gresim si sa ne facem de ras. 
Nu stiu cum e mai rau. Sa fii absolut convins ca esti destept, desi nu e neaparat cazul sau sa crezi ca esti prost, desi - cel putin prin comparatie - nu se verifica. Cum faci sa stii sigur daca esti sau daca nu esti prost?
Una peste alta, teoria mea este ca daca n-ai niciun dubiu, inseamna ca probabil esti prost. Daca te indoiesti cat de putin, atunci exista speranta. 
Pe de alta parte, daca te gandesti cat de prost e in medie un om, ai sa realizezi ca jumatate dintre oameni sunt mai prosti decat media!!! 
Gandeste-te ca toti suntem prosti; daca-i ceri unui peste sa inoate, are s-o faca bine si va trai toata viata cu impresia ca e un geniu; dar incearca sa-i ceri aceluiasi peste sa urce intr-un copac; nu mai e chiar atat de destept, nu?

4 comments:

  1. Ca sa poti verifica daca esti prost sau nu trebuie, intai de toate, definit conceptul. Astept definitia.
    Daca ma raportez la exemplul cu pestele, inseamna ca cei care stiu sa inoate foarte bine sunt mai putin prosti decat cei care n-au reusit sa invete, iar cei care care stiu sa impleteasca din nuiele lucruri deosebite si folositoare sunt iarasi mai putin prosti decat cei care nu reusesc s-o faca, chiar daca cei din urma, cei care nu stiu sa inoate sau nu stiu sa impleteasca sunt foarte buni, sa zicem, la matematica.
    De pilda, eu ma simt de multe ori proasta, am dubii, incertitudini, convingerea ca nu-mi ajunge o viata sa invat cate ar fi de invatat.
    Un test Mensa nu-mi va alunga dubiile, incertitudinile si tot voi avea multe de invatat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pai nu stiu nici eu, ca de-aia am dubii. De-aia caut metode de a ma verifica. Nu cred ca e atat de simplu si nici nu poate fi ceva cu o singura valenta. E clar ca nu esti destept numai fiindca stii rezolva o ecuatie, asa cum e clar si ca nu esti prost doar pentru ca nu stii sa o rezolvi. Chestiunea e valavila in orice domeniu, desigur. Cred insa ca situatiile capata nuante. Adica, esti mai destept daca stii rezolva ecuatia, daca stii canta la pian sau daca stii 100 de poezii pe de rost, decat daca nu stii nimic din toate astea.
      Dar chiar daca nu stii nimic, asta nu inseamna ca esti prost.
      E greu de formulat o definitie. Dar cert este ca cei ce cauta raspunsuri, cei care au dubii, cei care exploreaza continuu, aceia nu pot fi prosti. Sunt insa, cel mult, mai putin prosti decat cei care nu o fac.

      Delete
    2. Cred ca discutiile (analiza) cu ce stii sa faci si ce nu, nu se poate aplica la prostie....poate la chestii de indemanare mai degraba, care si asta se poate dobandi (in sensul ca sa nu ai 2 maini stangi) sau se poate capata prin exercitiu. Parerea mea este ca prostia din pacate nu doare (altfel poate jumate din omenire ar urla in fiecare zi). Asa ne-am da si noi seama de ce e in jurul nostru.....eu oricum cred ca daca faci prostii asta nu inseamna neaparat ca esti prost. Se pot face prostii din neindemanare, graba sau nerabdare, etc. Nu stiu daca se poate epuiza aceasta tema foarte repede....singurii prosti care ma deranjeaza personal sunt cei care sunt si fuduli....in rest ceilalti nu deranjeaza.

      Delete
    3. De acord, lucrurile nu se pot transa asa usor. Cat despre fudulie, asta e o caracteristica comuna si prostilor si desteptilor. Ce-i drept, la prosti deranjeaza mai tare, fiindca nu se justifica...

      Delete